Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


آينده‌پژوهي فرهنگي در 11 گام

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[07 Jan 2010]   [ سید علیرضا حجازی]

نوشته‌ي: سيد عليرضا حجازي[1]

اشاره:

با افزايش تغييرات و دگرگوني‌ها در سال‌هاي آخر هزاره دوم و پديداري پيوسته‌ي مسايل تازه در جامعه جهاني، اتكا به روش‌هاي برنامه‌ريزي بر پايه‌ي پيش‌بيني، جوابگوي نياز مديريت كلان كشورها نبود و سايه‌ي سنگين عدم قعطيت‌ها و پديداري رويدادهاي ناپيوسته و شگفت‌انگيز، وضعيت را به گونه‌ا‌ي دگرگون ساخته بود كه پيش‌بيني آينده در دنياي پرتحول براي برنامه‌ريزان، امري مشكل به نظر مي‌رسيد. عدم توانايي در پيش‌بيني دقيق آينده و همچنين پيچيدگي‌هاي ناشي از تغييرات روزافزون موجب شد تا محققان از قابليت‌هاي دانش نوظهور آينده پژوهي بهره برده و آينده‌نگاري را در فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي و پيش‌بيني خود بگنجانند. اين رويكرد در عرصه‌ي مطالعات آينده به سرعت در ميان كشورها گسترش يافت و با گذشت كمتر از دو دهه، قلمرو‌هاي گوناگون علوم را نيز در بر گرفت.

در اين ميان علوم انساني و اجتماعي كه مي‌توانست بنيان‌هاي فلسفي و نظري مطالعات آينده را شكل داده و ساير علوم پايه و فني و مهندسي را در دايره‌ي آينده نگاري‌هاي خود قرار دهد از موضوع به دور مانده و در حاشيه قرار گرفت. در اين باره جنبش در شاخه‌هاي متنوع علوم انساني و اجتماعي و تلاش براي هدايت مطالعات كلان آينده از جمله مطالعات فرهنگي امري ضروري به نظر مي‌رسد. از سوي ديگر در عرصه‌ي برنامه‌ريزي فرهنگي يا آن چه كه امروز به مهندسي فرهنگي شهرت يافته است و در واقع يكي از شاخه‌هاي علوم انساني و اجتماعي به شمار مي‌آيد، پيش‌بيني شرايط آينده موضوع مهمي است. اما موضوع مهم‌تر لزوم تغيير رويكرد از پيش‌بيني به آينده‌نگاري است و هم اينك فرايند مطالعات فرهنگي به نوبه‌ي خود نيازمند مهندسي مجدد جهت استفاده از رويكرد آينده‌نگاري به جاي پيش‌بيني است. چه بسا بسياري از مسايل و مشكلات فرهنگي امروز به دليل اتكا به پيش‌بيني و عدم جامع‌نگري در مورد تاثير پيشرفت‌هاي فرهنگي بر حل مشكلات جامعه، برنامه‌هاي توسعه‌ي فرهنگي را در مرحله عمل با دشواري رو به رو ساخته است. بر اين پايه افزون بر معرفي آينده‌نگاري و آينده‌پژوهي فرهنگي، كسب آمادگي براي پذيرش رواني بازانديشي در برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي موجود پيش‌نياز بهره‌برداري موثر از آينده‌نگاري در انجام مطالعات فرهنگي خواهد بود.


آغاز داستان

جهان معاصر عرصه‌ي دگرگوني‌هاي شگرف و پويايي شتابنده است. تغييرات چنان غافل‌گير كننده و برق‌آسا از راه مي‌رسند كه كوچكترين كم توجهي به آن مي‌تواند به بهاي گزاف غافلگيري راهبردي در تمام عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و حتي فرهنگي تمام شود. در اين محيط سرشار از تغيير و بي‌ثباتي و آكنده از عدم قطعيت‌ها، تنها رويكرد و سياستي كه احتمال كسب موفقيت‌هاي بيشتري دارد، تلاش براي معماري آينده است اگر چه اين تلاش همواره با خطرپذيري فراوان قرين بوده اما به هر حال پذيرش اين مخاطره به مراتب عاقلانه‌تر از نظاره‌گر بودن دگرگوني‌هاي آينده است.

نگاه كلان به جهان امروز و بازيگران اصلي آن، حاكي از وجود مؤسسات تأثيرگذار آينده‌پژوهي و آينده نگاري در مراكز قدرت و تصميم‌گيري دولت‌هاي بزرگ و توسعه يافته جهان است چه بسا رويكرد آينده‌نگارانه آنان به مسايل جهان و برنامه‌ريزي براي آينده ريشه‌هاي تسلط آنان را بر جهان آينده بيش از پيش مستحكم‌تر مي‌كند. اما در مقابل رسالت و تلاش عمده‌ي برنامه‌ريزي در كشورهاي در حال توسعه افزون بر توجه جدي به چالش‌هاي كنوني و ارايه‌ي رهيافت‌هاي مقطعي، تفكر در باره‌ي چالش‌هاي آينده به ويژه چگونگي قدرت‌يابي فرهنگي در برابر فرهنگ‌ جهاني و ارتقاي نقش فرهنگي در مجموعه‌ي فرهنگي آينده و سهم‌خواهي فرهنگي است.



بشر در طول تاريخ همواره براساس كشش دروني، شيفته‌ي كشف آينده و رمزگشايي از آن بوده است اين پرسش‌ها كه «آينده چگونه قابل پيش‌بيني است؟»، «آيا آينده تداوم حال و گذشته خواهد بود؟»، «چه اتفاقاتي ممكن است در آينده اتفاق بيفتد؟» و ... تا كنون چالش و درگيري عمده فكري براي برنامه‌ريزان و مديران بخش‌هاي گوناگون جامعه از جمله قلمروي فرهنگي بوده و تاكنون برنامه‌ريزان، رويكردهاي گوناگوني را در رويارويي با مسايل آينده به كار بسته‌‌اند كه عمدتاً بر پايه‌ي تحليل روندهاي گذشته و ادامه‌ي آن در آينده بوده است. اما در آغاز هزاره سوم براي دستيابي به جامع‌نگري در برنامه‌ريزي‌ها، به ويژه برنامه‌ريزي فرهنگي دانش آينده پژوهي، ادبيات پراكنده و غيرمنسجم پيرامون برنامه‌ريزي براي آينده را به دانشي مدون با اصول و مباني متقن تبديل كرده كه وظيفه‌ي آن افزون بر تحليل روندهاي گذشته، كشف،‌ ابداع و ارزيابي آينده‌هاي ممكن، محتمل و مطلوب است.

در شرايط پر تحول كنوني، در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه‌ي فرهنگي مباحثي مانند فناوري فرهنگي و توسعه‌ي صنايع فرهنگي، ارتقاي شاخص‌هاي فرهنگي، احداث شبكه‌هاي فرهنگي، توسعه‌ي خدمات فرهنگي و مسايلي از اين دست تنها از مباحث توسعه‌ي فرهنگ در آينده و محورهاي مرتبط با آن نيست بلكه از جمله الزامات و مقدمات توسعه‌ي فرهنگي براي حضور در جهان آينده است. در جامعه‌ي آينده ريشه‌هاي توسعه‌ي واقعي در حوزه‌هايي همچون رقابت براي حضور در فضا، هوش مصنوعي، مهندسي ژنتيك، دنياي شگفت‌انگيز مجازي و ساير امور مشابه در مقوله‌ي "فرهنگ" نهفته است و بر پايه‌ي نظرسنجي به عمل آمده از بيشتر آينده‌پژوهان اين دنياي شگفت‌انگيز در كمتر از 4 دهه‌ي آينده پديد خواهد آمد. واقعيت اين است كه برنامه‌ريزي براي آينده‌ي فرهنگ بر پايه‌ي نيازهاي فعلي و يا كمبودهاي خدماتي فرهنگي فعلي، سرمايه‌ي مناسبي جهت حضور موفق در جامعه‌ي فرهنگي جهان آينده نيست و براي ايفاي نقش موثر در شكل بخشيدن به فرهنگ آينده‌ي جهان ضرورت دارد با اتكا به رويكردهاي جديد برنامه‌ريزي، به شكل جدي پيشران‌هاي توسعه و تحولات فرهنگي آينده را بر پايه‌ي كلان روندها و روندهاي ناپيوسته، سناريوسازي و بهره‌گيري واقع‌بينانه از توانمندي‌هاي جامعه‌ي فرهنگي كشور شناسايي كنيم. در اين راستا واكاوي‌ مسايل چالش برانگيز كنوني و آينده‌ي فرهنگ و برنامه‌ريزي براي حضور موفق در قلمروي فرهنگي آينده اقدام ضروري است. به مفهوم ديگر امروز ادبيات برنامه‌ريزي از مفاهيم پيش‌بيني، آينده‌نگري و كشف آينده عبور كرده و به حوزه‌ي آينده‌پژوهي و آينده‌نگاري كه وظيفه‌ي آن نگاشت آينده و ساختن آن است، رسيده است. در ادامه 11 گام كاربردي جهت آينده‌پژوهي فرهنگي معرفي مي‌شود.

گام 1: شناخت وضعيت فرهنگي موجود

در اين مرحله شرايط فرهنگي قلمروي مورد مطالعه (روستا، شهر، استان، كشور، منطقه، قاره) از زمان گذشته تا حال مورد بررسي قرار مي‌گيرد. داده‌هاي مربوط به محدوديت‌ها، قابليت‌ها و امكانات طبيعي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي گردآوري، طبقه‌بندي و تجزيه و تحليل مي‌شود.

گام 2: شناسايي مسائل كليدي

در اين مرحله بر پايه‌ي برونداد اطلاعات شناخت وضعيت موجود، مسايل كليدي فرهنگي در تمام زمينه‌ها استخراج شده و نقاط قوت و ضعف در ارتباط با مسايل كليدي مورد بحث قرار مي‌گيرد. مثلاً ممكن است مسايل كليدي فرهنگي يك منطقه مورد برنامه‌ريزي در 20 سال آينده مسايلي همچون تامين مراكز فرهنگي مورد نياز، بهره‌وري فرهنگي در بخش صنايع فرهنگي، تامين بودجه براي صنايع فرهنگي، تمركز در كلان روندهاي فرهنگي، ظهور نسل جديد نيروي جوان و نخبه، امكان بهره‌گيري از پديده‌هاي نوين فرهنگي و نوآوري در فناوري‌هاي فرهنگي باشد. شايد مسايل كليدي فرهنگي تنها به مشكلات فرهنگي يك جامعه يا يك منطقه‌ي مورد برنامه‌ريزي مربوط نباشد بلكه توانمندي‌ها و نقاط قوت قطعي و احتمالي يك منطقه را نيز در بر بگيرد.

گام 3: آينده نگاري فرهنگي

آينده نگاري يكي از اصلي‌ترين مراحل فرايند برنامه‌ريزي به شيوه‌ي جديد است كه ضرورتاً بايد بعد از شناخت وضع موجود و تعيين مسايل كليدي به آن پرداخته شود. در اين مرحله، آينده نگاري تحولات فرهنگي جهاني و ملي با چارچوب مسايل كليدي منطقه‌ي تحت برنامه‌ريزي مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد. به عنوان نمونه اين احتمال مي‌رود كه در عرصه‌ي جهاني در باره‌ي دستيابي به فناوري‌هاي نوين فرهنگي و يا استفاده بهينه از يك صنعت فرهنگي مانند سينما راهكارهاي جديدي با بهره‌گيري از فناوري‌هاي نوين در حال پيدايش باشد كه آگاهي از آن‌ها امكان برنامه‌ريزي مناسب‌تر و صحيح‌تر را براي برنامه‌ريزان فراهم مي‌كند. بنا بر اين، اين مرحله از فرايند برنامه ريزي فرهنگي، پل ارتباطي مسايل كليدي با تعيين حوزه‌هاي هدف در آينده‌ي فرهنگ و ترسيم چشم انداز فرهنگي است.

گام 4: ترسيم چشم انداز فرهنگي و تعيين حوزه‌هاي هدف

در اين گام افزون بر تعريف افق برنامه‌ريزي فرهنگي، اهداف آرماني برنامه‌ريزي فرهنگي براي منطقه‌ي مورد مطالعه متناسب با ويژگي‌ها و توانمندي‌ها مشخص مي‌شود و حوزه‌هاي هدف نيز در افق آينده به شكل مشخص تببين مي‌شود. برونداد‌هاي گام‌هاي اول تا سوم شامل شناخت، مسايل كليدي و آينده‌نگاري، درونداد يا ورودي خام گام ترسيم چشم انداز فرهنگي و تعيين حوزه‌هاي هدف هستند و به عبارت بهتر شناخت وضع موجود و شناخت آينده‌هاي ممكن، محتمل و باوركردني در باره‌ي مسايل كليدي فرهنگي منطقه‌ي در دست مطالعه اضلاع مثلثي هستند كه ترسيم چشم انداز يا آينده‌ي مطلوب فرهنگي را براي برنامه‌ريزي ممكن مي‌سازند. ترسيم آينده مطلوب فرهنگي نقطه‌ي گست انديشه‌ي برنامه‌ريزي درباره‌ي گذشته و حال منطقه‌ي در دست برنامه‌ريزي است و از اين مرحله به بعد انديشه‌ي برنامه‌ريزان مبتني بر ساختن آينده خواهد بود. در ترسيم چشم‌انداز فرهنگي، سه سطح آينده‌هاي ممكن، باور كردني و محتمل مورد ارزيابي قرار گيرد.

آينده‌هاي ممكن: شامل تمامي وضعيت‌هاي ممكن است كه مي‌تواند در آينده محقق شود اين طيف از آينده‌ها مجموعه‌اي از تصويرهايي هستند كه انسان براي آينده در نظر دارد و عمدتاً تخيلي و حاصل تصويرپردازي ذهن بشر است. اين آينده‌ها معمولاً فراتر از سطح دانش و فناوري بشر امروزي هستند.

آينده‌هاي باور كردني: شامل آن دسته از آينده‌هايي است كه براساس دانش فعلي بشر امكان ظهور آن‌ها در آينده وجود دارد و برخلاف آينده‌هاي ممكن كه متناقض با اصول و دانش فعلي بشر هستند، اين آينده‌ها منطبق بر اين اصول هستند. آينده‌هاي باور كردني زير مجموعه‌اي از آينده‌هاي ممكن هستند.

آينده‌هاي محتمل: به آن دسته از آينده‌هايي اشاره دارد كه احتمالاً تحقق مي‌يابند. اين آينده‌ها زيرمجموعه‌اي از آينده‌هاي باور كردني هستند.

در سناريونويسي براي آينده، تركيبي از آينده‌هاي ممكن، محتمل و باوركردني به عنوان آينده‌ي مطلوب ترسيم مي‌شود و جهت رسيدن به آن آينده سناريوهاي مختلف تدوين مي‌شود كه سبد سناريوهاي متناقض، متناسب، متفاوت و متشابه را تشكيل مي‌دهد.

گام 5: تهيه‌ي سبد سناريوهاي فرهنگي

براي فعاليت در جهاني سرشار از عدم قطعيت، مديران و برنامه‌ريزان بايد مفروضات خود را درباره مسير حركت با پرسش‌هاي فراوان «اگر اين گونه شود چه؟» به چالش بگيرند تا بتوانند جهان آينده را به روشني ببينند. هدف سناريوسازي در برنامه‌ريزي فرهنگي كمك به رهبران و مديران فرهنگي براي تغيير نگرش آن‌ها نسبت به واقعيت‌هاي پنداري فرهنگ و نزديك كردن ديدگاه آن‌ها به واقعيت‌هاي موجود و يا در حال ظهور در قلمروي فرهنگ است. نتيجه‌ي نهايي سناريو نويسي ترسيم نقشه‌اي درست از آينده نيست، بلكه هدف آن اصلاح و بهبود نظام‌مند تصميم‌‌سازي‌ها در حوزه‌هاي هدف مربوط به آينده‌ي فرهنگ است.

گام 6: گزينش سناريوي مطلوب

از ميان انبوه سناريوهاي گرد‌آوري شده در گام پنجم، بايد سناريوهاي مناسب كه متناسب با آينده‌ي مطلوب فرهنگي طراحي شده باشد، انتخاب شده و تاثيرگذاري دگرگوني‌هاي دانش و فناوري بر انعطاف‌پذيري سناريوهاي منتخب مورد ارزيابي دوباره قرار گيرد.

گام 7: هدف گذاري كيفي و كمي

اين مرحله مختص تدوين راهبردهاي كلان فرهنگي براي پوشش اجرايي سناريوي مطلوب است. در اين گام غير از اهداف كلان كيفي، اهداف كلان كمي نيز جهت تبيين دقيق مسير برنامه‌ريزي فرهنگي تعريف مي‌شود.

گام 8: سياستگذاري فرهنگي

در اين مرحله راهها و روشهاي اجرايي شدن سناريوي بهينه جهت رسيدن به آينده مطلوب سياستگذاري مي‌شود و بصورت كاملا اجرايي و عملياتي، چگونگي دست يافتن به هدف‌هاي كمي و كيفي ترسيم مي‌شود.

گام 9: تدوين برنامه‌‌هاي اجرايي

برنامه‌‌ها مجموعه‌اي از پروژه‌هاي فرهنگي و اجتماعي هستند كه نقش پيشران فرهنگي را براي يك منطقه ايفا مي‌كنند. برنامه‌هاي اجرايي معمولاً ه شكل يك بسته‌ي جامع ارايه مي‌شوند. مثلاً در خصوص راه‌اندازي يك مركز بزرگ فرهنگي، صرفاً به طرح احداث مركز ياد شده بسنده نمي‌شود بلكه در قالب يك مجموعه به مسايلي از قبيل بازار فروش محصولات فرهنگي، شبكه‌ي فرهنگي، تامين بودجه، طراحي و استقرار صنايع فرهنگي، شناسايي كاربران و تمامي مسايل مربوط به آن مركز به شكل يكپارچه اشاره و هر يك از اقدامات لازم اولويت‌بندي مي‌شوند.

گام 10: اجرا و پايش فرايند

اين گام در واقع نمود عينيت يافتن تلاش‌هاي تيم برنامه‌ريزي فرهنگي جهت ترسيم آينده مطلوب فرهنگي و هدف‌گذاري براي آن است. در اين گام به غير از مسايل مربوط به اجرا، همزمان دگرگوني‌هاي محيط رصد شده و تغييرات لازم در مراحل گوناگون برنامه‌ريزي فرهنگي داده مي‌شود.

گام 11 : بازخورد

اين مرحله در واقع شامل ارزيابي روند انجام كار و بروندادهاي مثبت يا منفي آن است. بروندادهاي مثبت يا منفي مي‌تواند تاثير مهمي بر اصلاح فرايند برنامه‌ريزي فرهنگي، موانع و مشكلات و يا احتمالاً كاستي‌هاي فرايند برنامه‌ريزي فرهنگي داشته باشد.

جمع‌بندي

در جهان پر از تحول معاصر، مديران و برنامه‌ريزان آگاه و آينده‌نگر، به جاي انتظار براي استقبال از آينده در محيط كارشان و اتخاذ تصميم در هنگام رويارويي با آينده، انديشه‌ي برنامه‌ريزي خود را با ماشين زمان به آينده منتقل كرده و با حضور در آينده مطلوب، با رويكرد پس‌نگري از آينده به امروز مسيرهاي توسعه را تابلوگذاري و سياست‌هاي رسيدن به آن آينده‌ي مطلوب را ترسيم مي‌كنند. از ميان تمامي آينده‌هاي موجود آينده‌ي فرهنگ مهم‌تر است به جهت اين‌كه ديگر ابعاد زندگي بشر در آينده را ترسيم مي‌كند و انسان را در زندگي به تلاش و فعاليت وا مي‌دارد. گذشته ديگر در دسترس نيست و تنها خاطراتي از آن در هزار توي ذهن ما بر جاي مانده است. حال نيز رمنده و گريزپا در گذر است و كوچكترين تأثيري را برنمي‌تابد. آينده به ويژه آينده‌ي فرهنگي تنها چيزي است كه براي برنامه‌ريزي باقي مانده تا در آن و با آن زندگي كنيم. آينده‌پژوهي فرهنگي را دريابيم.

--------

1 مدير وب سايت كشف آينده www.futuresdiscovery.com


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



سه شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۳ -  ۳ دسامبر ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ بسوی یک انسانیت متعالی: چشم انداز ویکتور وحیدی برای آینده ای سیاره ای  وحید وحیدی مطلق

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995